Nyder du dit liv – på den rigtige måde?

.Og hvem er det der skal bestemme hvad den rigtige måde er? Utrolig mange mennesker mener at de har svaret på hvad livsnyderi er, og meget ofte står definitionerne i skærende kontrast til alt hvad der smager af gulerødder, kildevand og fysisk aktivitet – beklageligvis.

Personligt er jeg ved at være lidt træt af spørgsmål som “husker du nu også at nyde livet lidt ind imellem?” og kommentarer i stil med “pas nu på det hele ikke går op i træning og broccoli, der skal også være plads til at leve livet”. For hvem siger at jeg ikke nyder livet, når intervallerne brænder i mine lår og river i mine lunger, eller når et rigtig tungt løft flår i hver eneste fiber i min krop? Hvem bestemmer at jeg ikke kan nyde blodsmagen og tunnelsynet – og den efterfølgende udmattelse og tilfredsstillelse ved at overvinde mig selv? For det ER tilfredsstillende!

Jeg nyder at drikke et par glas vin, smide benene op i sofaen, og at flade ud med en pose bland-selv-slik eller uforskammede mængder chokolade. Og jeg elsker at klatre op i et par stiletter for at gå ud og drikke velsmagende bobler af langstilkede glas, og komme hjem med et fjollet smil og let summende hoved. Jeg gør det bare ikke hver og hveranden dag – det med alkohol gør jeg ikke hver uge – og i perioder holder jeg det på et minimum. Betyder det at jeg i perioder så kun nyder mit liv minimalt? Nix. For mig er sund mad og rigelig søvn ikke en straf, og den tilfredsstillelse det giver mig at være stærk og fit, er min krops måde at belønne mig på.

Jeg ser i høj grad mig selv som livsnyder – og jeg gør det på min måde. Du har lov til at mene noget andet, men måske var det mere interessant hvordan du opfatter dig selv, end hvordan du opfatter mig? Og om du nyder dit liv – på den rigtige måde. Din måde.

Skriv en kommentar